آموزشبازیدسته‌بندی نشدهفناوری

بهترین مارک خودرو برقی در دنیا: تسلا ، تویوتا یا کیا؟

خودروهای برقی که زمانی کمیاب بودند، امروزه به اندازه سایر خودروها در دسترس هستند. اکنون بهترین زمان خرید یک خودروی الکتریکی است. اما با وجود تعداد زیادی مارک خودرو برقی که در بازار وجود دارند، انتخاب ماشین مناسب کمی سخت است. یکی از مهمترین چیزهایی که در یک ماشین الکتریکی از هر برند خودرو برقی باید به آن توجه کنید، میزان مسافتی است که با هر بار شارژ می‌توانید رانندگی کنید. برخی از انواع مارک خودرو الکتریکی ماشین هایی تولید می‌کنند ویژگی های هوشمندتری دارند ولی حداکثر مسافت رانندگی این مدل ها معادل مدل هایی است که نصف قیمت آنها را دارند.

همچنین تاریخچه مارک خودرو برقی در تولید خودروهای الکتریکی نیز مهم است. باید مشکلات قبلی ماشین های الکتریکی برند خودرو برقی را در نظر بگیرید و نحوه حل آن مشکلات از جانب شرکت سازنده را بررسی کنید. در صورتی که بسیاری از خودرو های آن برند خودرو الکتریکی مشکلات عمده داشتند، این نشانه خوبی نیست. در ادامه چند مارک خودرو الکتریکی را در این مقاله بررسی می‌کنیم.

  1. برندهایی که فقط یک یا دو خودروی الکتریکی دارند

بسیاری از برندها فقط یک خودروی الکتریکی دارند. شاید برخی از برندها به تازگی وارد بازار خودروهای الکتریکی شده باشند یا تصمیم گرفته باشند که یک تنها روی یک خودروی الکتریکی کار کنند. خودروی Polestar 2 مدل 2023 در سه مدل پیشرانه مختلف عرضه می‌شود. یکی از آنها تک موتوره مسافت بلند، یکی دیگر یک مدل دو موتوره مسافت بلند و دیگری یک مدل دو موتوره تقویت شده Performance Pack است. مقرون به صرفه ترین خودروی برقی از این مارک خودروی برقی، مدل تک موتوره مسافت بلند است که قیمت آن از 49,500 دلار شروع می‌شود و حداکثر مسافت رانندگی آن تقریبا برابر 320 مایل است.

ماشین های الکتریکی کوچک یکی از محبوب ترین خودروهای الکتریکی مسافت کوتاه هستند. قیمت خودروی Mini مدل 2024 از 30,900 دلار شروع می‌شود و می‌توان با یک بار شارژ حداکثر مسافت 114 مایل را با آن رانندگی کرد. خودروی Prologue مدل 2024 شرکت Honda قیمتی مشابه دارد و قیمت آن از 30,000 دلار شروع می‌شود. اما حداکثر مسافت رانندگی با هر بار شارژ با این خودرو بین 250 تا 270 مایل است. قیمت خودروی MX-30 مدل 2023 ساخت شرکت Mazda از 34,110 دلار شروع می‌شود. حداکثر مسافت رانندگی با هر بار شارژ کامل آن تقریبا 100 مایل است که برای این قیمت کمی پایین است. در نهایت خودروی I-PACE مدل 2023 شرکت Jaguar قیمتی دو برابر MX-30 دارد. قیمت این خودرو از 73,275 دلار شروع می‌شود اما مسافت رانندگی آن بیش از دو برابر MX-30 است.

  1. تویوتا – Toyota

یکی از مدل های مارک خودرو برقی تویوتا، مدل bZ4X سال 2023 است. حداکثر مسافت رانندگی با هر بار شارژ این خودرو 252 مایل است و قیمت آن نیز از 43,215 دلار شروع می‌شود. این خودرو، خودروی بدی نیست اما در مقایسه با انواع دیگر مارک خودرو الکتریکی چندان عالی هم نیست. یکی دیگر از مدل های خودرو برقی این مارک خودرو الکتریکی، Mirai مدل 2023 است. قیمت این مدل از 49,500 دلار شروع می‌شود و حداکثر مسافت رانندگی آن برابر 71 تا 76 مایل است. همچنین این خودروی الکتریکی، به جای نیاز به شارژ، از سوخت هیدروژنی استفاه می‌کند.

برند خودرو برقی تویوتا بسیار از رقبای دیگر خود عقب است. تعداد خودروهای الکتریکی این برند بسیار محدود هستند. همچنین میزان فراخوانی خودروهای آن نیز زیاد بود. برخی از مشکلات ماشین های آن شامل نصب نامناسب ایربگ و پیچ چرخ های ماشین که ممکن بود منجر به جدا شدن تایر ماشین حین رانندگی شوند بود.

  1. آودی – Audi

به طور کلی مارک خودرو برقی آودی، ماشین های الکتریکی خوبی تولید می‌کند. این برند 4 ماشین شاسی بلند و یک سدان الکتریکی دارد. ماشین های الکتریکی آودی که در حال حاضر می‌توانید بخرید شامل Q4 e-tron مدل 2023، ماشین Q4 Sportback مدل 2023، Q8 e-tron و Q8 Sportback e-tron هستند. این ماشین های در مقایسه با حداکثر مسافت رانندگی با یک بار شارژ، قیمت بالایی دارند.

مقرون به صرفه ترین گزینه خودرو الکتریکی آودی، Q4 e-tron مدل 2023 است. قیمت آن از 49,800 شروع می‌شود و حداکثر مسافت رانندگی با یک بار شارژ آن برابر 265 مایل است. یکی از نکاتی که در مورد این ماشین ها وجود دارد، طراحی داخلی عالی و امکانات هوشمند آنهاست. برای برخی از خریداران، این امکانات هوشمند و طراحی داخلی زیبای آودی باعث می‌شود که حداکثر مسافت رانندگی با یک بار شارژ این ماشین ها که از سایر رقبا پایین تر است توجیه شود.

  1. ولوو – Volvo

مارک خودرو برقی ولوو در مقایسه با سایر برندها ماشین های الکتریکی قابل اطمینانی دارد. ماشین های الکتریکی این برند بهتر هستند و برند بالاتری نیز دارند. با این حال ماشین های الکتریکی مارک خودرو الکتریکی ولوو تنها شامل سه خودرو است. این خودرو ها مدل C40 Recharge، EX30 و XC40 Recharge هستند. در آینده ولوو مدل EX90 را عرضه خواهد کرد. این ماشین، یک خودرو الکتریکی 7 سرنشینه خواهد بود. مقرون به صرفه ترین مدل کنونی خودرو برقی ولوو، مدل EX30 سال 2023 است که قیمت آن از 34,950 دلار شروع می‌شود و بردی معادل 275 مایل دارد.

تنها مشکل عمده خودروهای ولوو در مدل XC40 Recharge سال 2021 و 2022 بود. مشکل آنها این بود که آب در اطراف سنسور پدال گاز آن می‌شد. این مشکل 5,350 ماشین را تحت تأثیر قرار داد. یکی دیگر از مشکلات این برند که تقریبا 2,250 خودرو را تحت تأثیر قرار داد، مشکل قطع اتصال باتری ولتاژ بالا در حین رانندگی بود.

  1. فولکس واگن – Volkswagen

مارک خودرو برقی فولکس واگن تنها یک مدل ماشین الکتریکی جدید دارد. این مدل که ID.4 نام دارد، قیمتش از 38,995 دلار شروع می‌شود. حداکثر مسافت رانندگی با یک بار شارژ این خودرو برابر 275 مایل است. این خودرو در مقایسه با سایر برندها خودروی مناسبی است.

فولکس واگن در سال 2019 تولید خودرو الکتریکی خود یعنی e-Golf را متوقف کرد. این خودرو برد 125 مایلی داشت و قیمت آن از 19,271 دلار شروع می‌شد. یکی دیگر از ماشین های این برند، ID.3 است که قیمت آن از 33,650 دلار شروع می‌شود و بردی معادل 205 مایل دارد. مشکلات خودروهای الکتریکی برند خودرو برقی فولکس واگن به نسبت رقبا چندان زیاد نبود.

  1. ریویان – Rivian

مارک خودرو برقی ریویان ماشین های شاسی بلند و وانت های الکتریکی گران قیمت تولید می‌کند. حداکثر مسافت رانندگی دو خودروی این شرکت نسبت به قیمت آنها مناسب است. مدل R1T سال 2023 آن قیمتش از 73,000 دلار شروع می‌شود و حداکثر مسافت رانندگی با یک بار شارژ آن معادل 400 مایل است. مدل R1S این شرکت قیمتش از 78,000 دلار شروع می‌شود و بردی معادل 390 مایل دارد.

با این قیمت می‌توانید ماشین هایی با برد بالاتر نیز در بازار پیدا کنید. با این حال ریویان یک برند خودرو برقی جدید است که ماشین های خاصی تولید می‌کند. ماشین های الکتریکی این برند مناسب افرادی هستند که یک ماشین قوی الکتریکی که توانایی آفرود را نیز داشته باشد می‌خواهند. اکتبر سال گذشته تقریبا 13 هزار خودروی این شرکت (از 15 هزار خودرو تولید شده) فرا خوانده شدند. این خودروها مشکلی داشتند که به دلیل آن ممکن بود راننده کنترل خودرو را از دست بدهد.

  1. تسلا – Tesla

تسلا یک مارک خودرو برقی است که چهار مدل ماشین الکتریکی تولید می‌کند. دوتای این خودروها شاسی بلند و دوتای دیگر سدان هستند. تسلا به طور کلی 10 نسخه متفاوت از این چهار مدل خودرو تولید می‌کند. هر کدام از خودروهای تسلا برد قابل قبولی دارند اما در این سطح قیمت گزینه های بهتری نیز وجود دارند.

بدترین ماشین الکتریکی تسلا در مقایسه برد ماشین با قیمت آن، خودروی Model X Plaid است. قیمت این خودرو از 108,490 دلار شروع می‌شود و بردی برابر 333 مایل دارد. خودروی Model 3 Long-Range تسلا تنها 47,240 دلار قیمت دارد و همان برد 333 مایلی را نیز دارد. البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که مدل های گران قیمت تر تسلا، امکانات بیشتری دارند و همچنین همه خودروهای تسلا به شبکه شارژ تسلا که Supercharger نام دارد دسترسی دارند.

  1. شورلت – Chevrolet

به طور کلی مارک خودرو الکتریکی شورلت ارزان ترین خودروهای برقی بازار را تولید می‌کند. این شرکت تنها دو مدل خودرو الکتریکی هاچبک تولید می‌کند. این دو مدل Bolt EV و Bolt EUV هستند. هر دوی این خودروهای ارزش بالایی در برابر قیمت مناسب به خریداران عرضه می‌کنند. قیمت Bolt EV از 26,500 دلار شروع می‌شود و 259 مایل برد دارد. قیمت خودروی Bolt EUV از 27,800 دلار شروع می‌شود و بردی معادل 247 مایل دارد.

مدل های قدیمی تر خودرو الکتریکی شورلت به دلیل خطر بالای آتشسویی فراخوانی شده بودند. در نوامبر سال 2020، بیش از 50 هزار خودروی این برند خودرو برقی به دلیل خطر آتش سوزی فراخوانی شدند. شورلت این مشکل را با محدود کردن ظرفیت شارژ باتری به 90 حل کرد. کمتر از یک سال پس از آن، تعداد خودروهای فراخوانی شده به بیش از 142 هزار خودرو افزایش یافت.

  1. فورد – Ford

مارک خودرو برقی فورد، خودروهای الکتریکی زیادی تولید می‌کند. این برند در حال حاضر ماشین های شاسی بلند، وانت و ون های حمل بار الکتریکی تولید می‌کند. تقاضا برای هر یک از این خودروها بالاست. مدل های سال 2023 که برند فورد تولید می‌کند شامل Mustang Mach-E، F-150 Lightning و E-Transit هستند. فورد از سال 2011 تا 2018 خودروی ارزان قیمت الکتریکی Focus EV را عرضه می‌کرد که قیمتی برابر 14,673 دلار داشت و بردی معادل 115 مایل داشت.

با وجود اینکه قیمت خودروهای جدیدتر فورد بیشتر از خودروهای قبلی است، برد آنها نیز بیش از دو برابر شده است. بهترین خودروی الکتریکی برند فورد در حال حاضر Mach-E است. قیمت این خودرو از 44,795 دلار شروع می‌شود و بردی برابر 312 مایل دارد. خودروی F-150 که یک وانت است، قیمت بالاتری دارد. قیمت آن از 61,869 دلار شروع می‌شود و بردی معادل 300 مایل دارد. در اواخر 2022، فورد 500 هزار خودروی خود را به دلیل مشکل نرم افزاری و خطر آتش سوزای فراخوانی کرد. تنها خودروهای سال 2020 و 2023 مدل Ford Escape و Bronco Sport این مشکلات را داشتند.

  1. هیوندای – Hyundai

مارک خودرو برقی هیوندای سه خودروی الکتریکی خاص دارد. خودروهای Kona Electric و Ioniq 5 شاسی بلند و خودروی دیگر آن یعنی Ioniq 6 یک سدان است. بهترین گزینه از بین آنها، Ioniq 6 است. قیمت این خودرو از 41,600 دلار شروع می‌شود و برد آن نیز 361 مایل است.

بدترین گزینه از لحاظ قیمت خودرو در مقایسه با برد خودرو، مدل Ioniq 5 است. قیمت این خودرو از 41,450 شروع می‌شود و برد آن نیز 303 مایل است. این ماشین در مقایسه با خودروهای سایر برندهای خودرو برقی هنوز هم گزینه بسیار بهتری است. تنها مشکل عمده ماشین های الکتریکی این برند خودرو برقی مربوط به مدل Ioniq سال های 2019 و 2020 بود. طی آن 82 هزار خودرو فراخوانی شدند. دلیل آن خطر آتش سوزی در هنگام شارژ خودرو بود.

  1. بی ام و – BMW

این برند چهار خودرو برقی تولید می‌کند. خودرو های مارک خودرو برقی بی ام و شامل ماشین های شاسی بلند، سدان و کوپه هستند. ماشین های بی ام و در مقایسه با تسلا شاید برد کمتری داشته باشند، اما ماشین های بی ام و قابل اطمینان تر هستند.

مقرون به صرفه ترین خودروی برقی بی ام و، مدل کوپه i4 سال 2023 است. قیمت این خودرو از 52,200 دلار شروع می‌شود و برد آن معادل 295 مایل است. پس از این خودرو، بهترین خودروی برقی بی ام و، سدان i5 است که قیمت آن از 66,800 دلار شروع می‌شود و بردی معادل 295 مایل دارد. خودروی شاسی بلند iX هم که قیمتش از 87,100 دلار شروع می‌شود بردی معادل 307 مایل دارد. بدترین گزینه از لحاظ مقایسه قیمت با حداکثر مسافت رانندگی با یک بار شارژ خودرو، مدل سدان i7 است که قیمت آن از 124,200 دلار شروع می‌شود و برد آن تنها 218 مایل است.

  1. لوسید موتورز – Lucid Motors

برند خودرو برقی لوسید موتورز، یک برند خودرو سازی است که تنها خودروی برقی تولید می‌کند. این برند یک خودروی سدان به نام Lucid Air دارد. خودروی شاسی بلند این برند Lucid Gravity نام دارد و در سال 2024 عرضه خواهد شد. خودروهای این برند با وجود قیمت بالا، کیفیت بالایی نیز دارند. مقرون به صرفه ترین خودروی این برند، Lucid Air Pure است که قیمت آن از 87,400 دلار شروع می‌شود و برد آن نیز معادل 410 مایل است.

حتی بدترین خودروی این برند یعنی Air Grand Touring از نظر مقایسه قیمت با برد خودرو، از بسیاری از خودروهای برندهای دیگر بهتر است. قیمت این خودرو از 138,000 دلار شروع می‌شود و بردی معادل 516 مایل دارد. این برد، بالاترین برد خودروی الکتریکی موجود در بازار است.

  1. نیسان – Nissan

نیسان در حال حاضر دو خودرو الکترکی عرضه می‌کند. یکی از آنها هاچبک Leaf سال 2023 است و دیگری شاسی بلند Ariya سال 2023 است. ممکن است تولید مدل Leaf این برند خودرو الکتریکی تا چند سال آینده متوقف شود. یک مدل خودروی Leaf که باتری 60 کلیلو وات ساعتی دارد قیمتی معادل 36,040 دلار دارد. مدل دیگر آن با باتری  40 کیلو وات ساعتی عرضه می‌شود و قیمت آن معادل 28,040 دلار است. بالاترین برد این خودرو 212 مایل است. با وجود اینکه مدل Leaf برد خوبی دارد، خودروی نیسان Ariya مدل 2023 ظاهر بهتری دارد و قیمت مناسب تری نیز دارد. این خودرو در دو مدل با باتری های 63 و 87 کیلو وات ساعتی عرضه می‌شود. این دو خودرو به ترتیب 43,190 و 47,190 دلار قیمت دارند. حداکثر مسافت رانندگی با یک بار شارژ این خودرو معادل 304 مایل است.

  1. کیا – Kia

کیا در حال حاضر دو مدل خودرو برقی شاسی بلند عرضه می‌کند. ماشین های این برند خودرو برقی به طور کلی کیفیت مناسبی دارند. مدل Niro EV سال 2023 که قیمت آن از 40,875 دلار شروع می‌شود بردی معادل 253 مایل دارد. مدل EV6 سال 2023 قیمت بالاتری دارد و قیمت آن از 50,025 دلار شروع می‌شود اما حداکثر برد آن نیز بالاتر و معادل 310 مایل است. این دو خودرو از لحاظ مقایسه قیمت با حداکثر مسافت رانندگی با یک بار شارژ بسیار مشابه هستند.

کیا قبلا مدل خودروی برقی ارزان تر Soul EV را نیز تولید می‌کرد. اما مانند بسیاری از برندهای دیگر که تولید خودروهای برقی ارزان را متوفق کردند، کیا نیز تولید این مدل خودرو را متوقف کرد. این خودرو تا سال 2019 به فروش می‌رفت و قیمت آن از 21,082 شروع می‌شد. برد این خودرو نیز معادل 111 مایل بود. خودروهای کیا تاکنون مشکلات زیادی نداشته‌اند. در مدل های سال 2015 تا 2019 خودروی Soul EV، تعداد 2,700 خودرو به دلیل خطر آتش سوزی فراخوانی شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا